Ze života

Jak vyhrát boj s jarní únavou

Jaro je obdobím, které je obvykle ve znamení něčeho nového. Nových začátků, nového života… Příroda se probouzí, stromy kvetou a voní, tráva není jenom zelená, ale je hraje všemi odstíny barev. V tohle roční období mám vždycky největší nutkání „něco dělat“. Něco velkého, něco tvořit. Touto dobou mívám nejvíc energie. Možná je to tím, že jsem se na jaře narodila. A možná se jen nechávám unést tou barevnou euforií všude okolo. Nemalé množství lidí ale v tento na první pohled krásný čas přepadá jarní únava a s ní spojené pocity úzkosti a totálního vyčerpání.

Kde že se to v nás bere?

Většinou si za to můžeme sami. Přes zimu moc nikam ven nechodíme, protože je prostě zima a tak raději zůstáváme v teple. Když už se náhodou dostaneme na čerstvý vzduch na víc jak dvě hodiny, vzpamatováváme se z toho téměř dva dny, protože vzduch v zimě je přece jiný než v létě nebo na podzim a člověka až neuvěřitelně unavuje.

Věřte mi, vzduch za to nemůže.

Můžeme za to my, protože jsme celou zimu zavření v přetopených místnostech, a když pak konečně vylezeme ven z brlohu, chudák náš mozek a celý organismus dostane z čerstvého vzduchu šok, ze kterého se horko těžko vzpamatovává.

Já jsem dlouhá léta patřila mezi ty šťastlivce, kterých se to netýkalo. Hodně jsem sportovala i přes zimu, chodila pravidelně na procházky, záměrně jsem se vyhýbala MHD. Jenže letošní zima byla hodně zákeřná a spoustu mi toho vzala. Někoho mi vzala…

A to se Vám pak nechce nic a, i když cítíte, jak se to nepozorovaně plíží dovnitř, je v tu chvíli mnohem jednoduší tomu podlehnout. A tak podlehnete.

A jednoho dne zjistíte, že jste úplně vyřízená a vyšťavená. Vyžvýkaná žvýkačka ten pocit vystihuje asi nejlépe.

Jak se dostat zpátky na nohy?

No, nebudu Vám nic nalhávat, není to ze dne na den. Na tomhle stavu jsme taky pracovali několik týdnů, ne-li měsíců, takže myslet si, že se dneska pořádně vyspím a zítra to bude zase všechno růžový, je trochu mimo realitu. Rozhodně je ale dobré s tím začít. Takže…

1) Když se mi chce spát, tak spím

Že si nemůžete jít lehnout na dvacet minut nebo na hodinku ve 4 odpoledne? Proč? Děti si nezvládnout samy otevřít jogurt? Tak je nechte, ať se v tom zdokonalí.

Dejte svému okolí už konečně najevo, že i Vy si zasloužíte a potřebujete odpočinek.

2) Když se mi chce jíst, tak jím

Pokud máte nedostatek energie, musíte ji někde nabrat. Po zimním období je fajn najet na zdravější jídelníček a zařadit do něj více zeleniny.

3) Detoxikuji

Pokud si neumíte představit svůj život bez masa, tak si ho tak nepředstavujte. Jen vyměňte přílohy typu brambory a knedlík za saláty. Sníte toho víc a velkým bonusem je, že se pořád budete moci hýbat!

Vřele se také doporučují různé zeleninové šťávy a smoothie. Téměř zázračné účinky má prý šťáva z řapíkatého celeru.

4) Otužuji se

Kdo mě zná, nevěří. Nicméně se opravdu snažím každé sprchování zakončit podstatně chladnější vodou a musím se přiznat, že je to docela příjemné. Navíc pravidelným otužováním posilujete svoji imunitu, což není na škodu nikdy.

5) Chodím na vzduch

Nikdo Vás nenutí, abyste ze dne na den začala chodit dvaceti kilometrové tůry. Začněte krátkou procházkou před večeří nebo klidně po. Zvykejte si na čerstvý vzduch a slunce a procházky postupně protahujte dle libosti.

Já jsem se k první letošní vycházce přemlouvala tak dlouho, že jsem u toho přemluvila další dva lidi, aby šli se mnou. A tak jsme vyrazili směrem k údolí bledulí, které zrovna kvetly. Máme to v podstatě kousek, a přesto jsme tam nikdy nebyli. Tak letos konečně premiéra! Bylo tam krásně, i když zrovna bylo pod mrakem. Vybrali jsme si jeden z těch výjimečných dní, kdy na Vysočině nefouká vichr a procházku jsme si maximálně užili.

Bylo tam ticho a klid. No balzám na duši. Procházku jsme protáhli hlouběji do lesa, kde jsme se malinko ztratili a cestou zpátky jsme museli brodit potok. Nejvtipnější byla mamka, která celou cestu absolvovala s kabelkou 🙂 .

Po dlouhé době jsem zase něco vyfotila, a i když byl pobyt na čerstvém jarním vzduchu unavující a doma jsem prospala celý biatlon, cítila jsem se o něco lépe. Ne o moc, ale malý krůček, taky krůček.

6) Chodím na kosmetiku

Jednou do měsíce si udělejte nějaký ten čas jen a jen pro sebe a zajděte si na masáž nebo na kosmetiku. Je to naprosto dokonalý relax a ten pocit, že se někdo pro změnu stará o Vás a dopřává Vám prvotřídní servis je k nezaplacení! Věřte mi, po odchodu ze salonu budete jako znovuzrozená.

7) Mineralizuji

Únava bývá často důsledkem nedostatku některých vitaminů a minerálů v našem těle. Za únavu je asi nejvíce zodpovědné magnezium (hořčík). Z nedostatku magnezia pramení naše nespavost, fyzické vyčerpání, křeče, bolesti svalů a mnoho a mnoho dalšího. Takže zařaďte do jídelníčku olejnatá jadýrka a více zeleniny, pokud tedy nechcete využívat potravinové doplňky.

8) Víc se věnuji sama sobě

Je mi jasné, že když vidíte hromadu nádobí na kuchyňské lince, tak asi nemáte myšlenky na to, dát si trochu relax.

Je fajn si občas uvědomit, že nádobí nemá nohy a nikam nám neuteče. Stejně jako nevyžehlené prádlo, prach na policích a všechny ostatní nedokonalosti, které byste na své domácnosti mohla vyjmenovávat do nekonečna.

Zkuste si po dobrém obědě, který jste uvařila, udělat kávu, uvelebit se do křesla, zachumlat se pod deku a přečíst si nějakou pěknou knížku. Dostáváte knížky na Vánoce? A už jste si je přečetla? Pokud nejste čtivý typ, můžete si místo čtení pustit hudbu, pohádku nebo zůstat úplně v tichu a jen tak být.

Toto je několik ověřených zásad, které Vám pomohou vyhrát boj s jarní únavou.

Platí také pravidlo, že pokud se Vás únava drží déle než 6 týdnů, měla byste navštívit lékaře, protože už pravděpodobně nejde o únavu, ale může v tom být nemoc.

Přeji Vám krásné, rozkvetlé a voňavé jaro.

admin

„Jsem specialista v péči o pleť a líčení. Učím ženy, jak se o sebe starat s láskou, aby se mohly cítit krásnější, sebevědomější a spokojenější.“

Můj příběh si přečtěte zde >>

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *